Przedsmak Galerii Wzornictwa Polskiego na Placu Trzech Krzyży

Od 2 do 21 grudnia w budynku Ethos przy Placu Trzech Krzyży 10/14 w Warszawie można oglądać kilka obiektów spod znaku polskiego wzornictwa połowy XX wieku. Trzeba zajrzeć.

Ekspozycji  mebli, ozdób z papieru i ceramice towarzyszyła informacja, że pokaz ten stanowi zapowiedź Galerii Wzornictwa Polskiego – nowej stałej ekspozycji, którą już od 15 grudnia można będzie oglądać w Muzeum Narodowym w Warszawie. Pokazane na niej zostaną najważniejsze przykłady polskiego design od początku XX wieku aż do dzisiaj.

Po zakończeniu Targów Rzeczy Ładnych, które odbyły się w tym roku w dniach 2-3 grudnia i na których skarby z Muzeum Narodowego można było oglądać po raz pierwszy, zostały one przeniesione na parter budynku Ethos, gdzie zaczekają na fanów tego okresu wzornictwa do 21 grudnia.

Dla tych, którym stolica nie po drodze, kilka zdjęć:

“Sarenka” projektu Olgiera Szlekysa i Władysława Winczego, którzy w czasie okupacji prowadzili w Warszawie Spółkę Autorską wraz ze stolarzem Władysławem Jaworskim. Jej siedziba mieściła się przy ul. Hoene-Wrońskiego 15, a meble sygnowane były literami SW. Projekt powstał w 1943 roku i był pierwszym krzesłem-zwierzakiem tych projektantów (potem jeszcze Wicze zaprojektował “Biedronkę” i “Pasikonika”, a Szlekys – “Konika”). Był produkowany przez Spółdzielnię “Ład” od 1946 roku, gdyż zyskała ona po wojnie prawa do projektów Spółki Autorskiej z lat wojny.

Krzesło “Muszelka”, zaprojektowane w 1956 roku przez Teresę Kruszewską dla Spółdzielni “Ład”. Jedno z kilku ciekawych polskich krzeseł z tamtego okresu, do stworzenia których użyto giętej sklejki, zastępującej rodzimym projektantom używane już powszechnie na Zachodzie tworzywa sztuczne, u nas debiutujące dopiero nieśmiało na Ogólnopolskim Salonie Architektury Wnętrz w Krakowie w 1958 roku. Krzesło niestety nie weszło do produkcji, więc dzisiaj jest prawdziwym kolekcjonerskim rarytasem.

Krzesło z drucianej siatki, projektu Czesława Knothe, który projektował zupełnie od niego odmienne, bo drewniane meble dla spółdzielni “Ład” i “Rzut”. Projekt z 1955 roku.

Krzesło “Piórka” zaprojektowane w 1935 roku przez Jana Kurzątkowskiego na potrzeby nauczania studentów. Klasyczny przykład mebla, którego ozdobą jest jego konstrukcja. Rarytas.

Obok w plastikowej tubie zabawki z papieru i wydmuszek jajek, także robione przez Kurzątkowskiego w latach 1946-49 i sprzedawane w “Ładzie”.

Po prawej stołek jednej z moich ulubionych współczesnych marek – gdyńskiej Malafor, stworzonej przez Agatę Kulik-Pomorską i Pawła Pomorskiego. Projekt z 2005 roku.
Za tyłu filmdruki od prawej:
– stworzony przez Marię Góral, wycinankarkę opoczyńską pod okiem Aleksandry Michalak-Lewińskiej, 1960, Zakłady Przemysłu Lniarskiego im. Rewolucji 1905 “Żyrardów”
Danuta Paprowicz-Michno, 1958, IWP
– Owoce, Krystyna Policzkowska-Gałecka, ok. 1965
– Drabina, Alicja Wyszogrodzka, IWP

Fragment serwisu “Kajtek”, zaprojektowanego w 1961 roku w IWP przez Zofię Galińską, produkowanego w Zakładach Porcelitu Stołowego “Pruszków”.

Popielniczka “Cymbał” (1959) projektu Danuty Duszniak, z przodu popielniczka “Łupinka” (1959) projektu Zofii Przybyszewskiej. Z tyłu wazon Danuty Duszniak.

Fragment serwisu “Primo” (1956-62) projektu Gabrieli Hoffman-Śleżewskiej, producent: Zakłady Porcelitu Stołowego “Pruszków”.

Talerzyk z garnituru do ciast “Ryszard” (1956-62) projektu Gabrieli Hoffman-Śleżewskiej, producent: Zakładu Porcelitu Stołowego “Pruszków”.

Na pierwszym planie popielniczka “Ciżemka” (IWP, 1959) Zofii Galińskiej, za nią wazonik “Kartofelek” (IWP, 1957) i wazoniki “Koliber” (IWP, 1956-65) Danuty Duszniak. Z tyłu trójkolorowa buteleczka na kosmetyki (IWP, 1960) Zofii Galińskiej.

Popielniczki z kreskowanym wnętrzem (IWP, 1956-1965) projektu Zofii Przybyszewskiej.

Popielniczka w kształcie wrzeciona (IWP, ok. 1961) projektu Jadwigi Adamczewskiej-Miklaszewskiej.