Krystyna Arska-Perepłyś – Tkaniny – różne spojrzenia

2 września warszawska Galeria Lufcik zaprasza na otwarcie wystawy tkaniny unikatowej.

Wystawa odbywa się w ramach 46. Festiwalu Sztuki Włókna – Kowary 2019 i stanowi przegląd prac Krystyny Arskiej-Perepłyś, powstałych w latach 1968 – 2018. Artystka na przestrzeni pięćdziesięciu lat swoje prace wykonywała przy wykorzystaniu najprostszych surowców, bo największą rolę w jej pracach odgrywa forma, interesuje ją głównie struktura materii. Jej zdaniem tkanina to przede wszystkim konstrukcja budowana przez włókna i różnorakie przeploty – to relacje pionów, poziomów i swobodnie przyjęty bieg różnych kierunków. Rezultatem spotkań artystki z jedwabiem są kompozycje wyprowadzane z modułu, jakim są formy geometryczne. Jest to sztuka charakteryzująca się jasnością układów, prostotą założenia i powściągliwością emocjonalną.

Wernisaż wystawy „Tkaniny – różne spojrzenia” odbędzie się 2 września o 18.00 w Galerii Lufcik przy ul. Mazowieckiej 11a w Warszawie. Współorganizatorem jest Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków. Wystawę będzie można oglądać do 14 września 2019.

******

Edit: Wystawa została przedłużona do 23 września.

<><><><> 

Krystyna Arska-Perepłyś – absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie studiowała w latach 1959-65 na Wydziale Architektury Wnętrz na specjalizacji Wzornictwo Przemysłowe (dyplom u prof. Lecha Tomaszewskiego). Ponad 30 lat pracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie przygotowywała opracowania związane z mieszkalnictwem, m.in. systemy barw i ich funkcje. Projektowała tkaniny meblowe, zasłonowe, pościelowe, obrusowe, ręczniki i dywany oraz materiały wykończeniowe, jak tapety, wykładziny podłogowe, płytki ceramiczne. Zrealizowała szereg projektów architektury wnętrz i wystawienniczych. Zajmowała się promocją wzornictwa wyrobów produkowanych przemysłowo w ramach czternastu edycji programu IWP – DOBRY WZÓR. Autorka publikacji w wydawnictwach Instytutu Wzornictwa Przemysłowego i czasopismach fachowych. Uczestniczyła jako juror w konkursach takich jak: Teraz Polska konkursach Targów Poznańskich. Jednocześnie od 1968 roku zajmowała się tkaniną unikatową, którą tworzy do dziś. Należy do grupy twórców malujących na jedwabiu. Swoje tkaniny prezentowała na licznych wystawach indywidualnych, zbiorowych ogólnopolskich i międzynarodowych. Prace artystki znajdują się w zbiorach Oddziału Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie, Centralnego Muzeum Włókiennictwa  w Łodzi, Muzeum Amparo w Meksyku, w instytucjach użyteczności publicznej oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Szwajcarii, Szwecji, USA.