Wystawa: Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989 (zdjęcia)

Zwiedzający głaszczą papierowe urny jak jaja dinozaurów i fotel RM58, przyglądają się latającemu 366, a w tle słychać dźwięki Musiconu. Nowa wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie wyraźnie cieszy.

6 kwietnia w Muzeum Narodowym w Krakowie otwarta została wystawa „Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po 1989”, której kuratorką jest prof. Czesława Frejlich. Na wystawie można zobaczyć meble, ceramikę, szkło, tkaniny, ale także urządzenia spod znaku małego AGD, zabawki, pojazdy, które wprawdzie nie zostały zaprezentowane dosłownie, ale można je zobaczyć na filmach. Ekspozycji towarzyszą filmy, na których projektanci opowiadają o swoich pomysłach na przedmioty codziennego użytku.

Wystawę można oglądać aż do 19 sierpnia 2018 i towarzyszyć jej będą m.in. spotkania z projektantami, oprowadzania, wykłady. Harmonogram wydarzeń aż do sierpnia znajdziecie tutaj. Tymczasem kilka zdjęć na zaostrzenie apetytu przed wizytą w Krakowie. Warto zajrzeć, bo nawet osoby zainteresowane wzornictwem mogą przeżyć jakieś zaskoczenie.

Naczynia szyte na miarę – Joanna Kasperkiewicz-Krysa (2016, projekt dyplomowy, unikaty; przy kształtowaniu naczyń użyta została tkanina przemysłowa, pokryta grafitem, którą została wyścielona drewniana forma, do której hutnik wdmuchuje bańkę szkła)

Zestaw mebli Animaletti projektu Joanny Krokosz (2016)

Instalacja … weight of light… weight of cloud – Jakub Jagiełło i Aga Zaborska-Jagiełło (2013, dzieło sztuki kinetycznej – biała tkanina skrywa układ linek, bloczków, łożysk, obciążników i świetlówek; całość wprawiona w ruch zmienia kształt i strumienie światła)

Instalacja Chwasty – Karina Marusińska (Tytułowymi chwastami są pokryte pyłem roślinny z Jingdezhen w Chinach, gdzie wydobywa się kaolin do produkcji porcelany; kolekcja 60 talerzy powstała przy użyciu prastarej techniki podszkliwnego malowania kobaltem oraz z techniki szablonów)

Naczynia Otoczaki – Bogdan Kosak (1996, produkcja własna pod marką Modelarnia Ceramiczna 1996-2006; naczynia szkliwione od środka, na zewnątrz biskwitowe)

Zestaw In Dust Real – Marek Cecuła (2003-2005 i 2013, na ten pomysł artysta wpadła, obserwując działanie tradycyjnego japońskiego pieca ceramicznego an agama, w którym wypalił powtórnie już wcześniej wypalone wyroby porcelanowe)

Misy Ogryzki – Marina Marusińska (2008, żart, który miał sprawić, że wyroby przemysłowe będą miały znamiona obiektów unikatowych. Artystka przed wypałem osobiście nadgryza każdą miseczkę, a ubytek podkreśla złotem)

Od lewej: zestaw Cesarski – Katarzyna Hałas dla Autorskiego Punktu Projektów Wzornik (1996, surowcem na podstawy naczyń była zalegająca w hucie stłuczka kobaltowa, przyklejono do nich skromnie dekorowane kryształowe czarki); Fan-Fan Tulipan – Katarzyna Hałas (1996, HSG „Irena”); Aquarius – Małgorzata Dajewska (1995, HSG „Irena”); Salomon – Katarzyna Hałas (1996, produkcja Huta Szkła DECO-Glass Sp. z o.o.); Lady – Bogumiła Jung (1997, Huta Szkła DECO-Glass Sp. z o.o.)

Dominika – Marzena Wolińska (1997, Zakłady Porcelany i Porcelitu Chodzież, projekt niewdrożony); Opty – Stanisław Możdżeń (1996, produkcja Fabryka Porcelany Krzysztof SA, obecnie Porcelana Krzysztof Sp. z o.o. pod marką Porcelana Kristoff)

Od lewej: New Atelier – Marek Cecuła (2013, pracownia Modus Design), Volver – Agnieszka Kajper ( 2013, Huta Szkła Gospodarczego Tadeusz Wrześniak dla VOX), IKEA PS 2017 – Maja Ganszyniec (2016, naczynia dla jedzących na kanapie); Łatka – Sebastian Pietkiewicz (2015, Huta Szkła Kryształowego Julia)

Trochę starego wśród nowego, czyli reedycje polskich projektów z lat 50. i 60. z ostatnich lat – fotel RM58 – Roman Modzelewski (1958, Vzór); Regał o zmiennej wysokości – Rajmund Teofil Hałas (1959, nowymodel.org); Fotel Sig2 B591 – Marian Sigmund (1959, model odtworzony staraniem Jadwigi Husarskiej-Chmierza na podstawie dokumentacji odnalezionej w fabrycznym archiwum)

Od lewej: Circus – Marek Mielnicki (2012, Porcelana Krzysztof, dekoracja nanoszona jest na historyzujący zestaw Alaska z końca XX wieku, będący nową wersją serwisu Fryderyka z lat 30.); Talerz Kristal – Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper, Karina Marusińska (2009, Grupa Projektowa Wzorowo, seria limitowana 8 sztuk); kolekcja First / Gold – Marcin Młoczkowski (2014, Karibia dla marki VOLA); Nathalie & George – Maria Jeglińska (2013, Porcelana Krzysztof); AutoOko – Malwina Konopacka (2016, limitowana produkcja własna u Producenta Ceramiki Szlachetnej CERAMSKI w Pruszkowie, na seryjnie wytwarzane wazony autorka ręcznie nanosi dekoracje, kompletując powiązane tematycznie kolekcje, liczące po 15-20 wzorów)

Agnieszka Bar: Na Palec (2007, produkcja własna) i Plisowanki (2014, Huta Szkła Kryształowego “Julia”)

Z prawej: Blow – Malafor – Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (2011)

Iglo – Małgorzata Knobloch, Igor Wiktorowicz; Stół Pakiet – Oskar Zięta (2014)

Kompozycja na kanwie – Joanna Rusin (2015)

Plantacja – Alicja Patanowska (2014, produkowane do 2016 roku przez Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież, a od 2016 – przez Porcelanę Krzysztof)

To oczywiście tylko namiastka tego, co można zobaczyć i dotknąć na wystawie. Warto jeszcze dodać, że towarzyszy jej obszerny (ponad 500 stron!) katalog ze zdjęciami i opisami wszystkich projektów.