Już 6 października w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zostanie otwarta wystawa, przygotowana przez Tomka Ossolińskiego.
Logo z jaskółką, które dla Mody Polskiej zaprojektował Jerzy Treutler, to jedno z najbardziej rozpoznawalnych z okresu PRL-u. Toteż najnowsza wystawa, która już w przyszłym miesiącu zostanie otwarta w Łodzi, powinna ściągnąć tłumy, podobnie zresztą jak ta prezentująca projekty Diora z kolekcji Adama Leja.
Jak mówią organizatorzy wystawy, jej historia zaczyna się w piwnicy domu Jerzego Antkowiaka w Komorowie. Projektant Tomasz Ossoliński odkrył, że znajduje się tam ogromne archiwum ubrań Mody Polskiej. To one stały się punktem wyjścia do zorganizowania wystawy z okazji 60-lecia marki.
Moda Polska powstała w 1958 roku z połączenia Biura Mody Ewa i sklepów Gallux-Hurt. Miała prezentować rodzimy przemysł odzieżowy za granicą i kształtować gusta odzieżowe Polaków. Pierwszą szefową była Jadwiga Grabowska, która miała wstęp na wszystkie francuskie pokazy mody, skąd czerpała pomysły do swoich projektów. Około 1967 roku nieformalne kierownictwo objął Jerzy Antkowiak, z wykształcenia ceramik po Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Niewielu wie, że jego współpraca z Modą Polską zaczęła się od zaprojektowania serwisu porcelanowego z logotypem jaskółki. Zarządzał marką do 1997 roku, proponując o wiele odważniejsze i bardziej ekstrawaganckie ubrania niż Grabowska.
Wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zajmie dwa piętra, na których znajdzie się kilkaset obiektów. Wśród nich m.in. sześćdziesiąt ubrań, szereg dodatków, lustro z gabinetu Jadwigi Grabowskiej, meble z firmowej wzorcowni. Zostaną przywołane nazwiska projektantek Mody Polskiej: Kalinę Parol, Irenę Biegańską, Magdę Ignar, Krystynę Dziak, Małgorzatę Zembrzuską, Krystynę Wasylkowską, Katarzynę Raszyńską.
Kuratorzy wystawy: Tomasz Ossoliński, Marta Galik
Wernisaż wystawy odbędzie się w budynku D Centralnego Muzeum Włókiennictwa w sobotę, 6 października 2018 o godz. 18.00. Wstęp wolny. Ekspozycja będzie czynna do 17 marca 2019 r.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Łodzi.